Saturday, September 26, 2009

Trip ke Pulau Pangkor (2)

So, lepas je settle down barang kat bilik, apa lagi, lebih kurang pukul 5.00 petang terus je ajak mereka-mereka yang berkenaan untuk ke mana? mana lagi, ke laut lah wehh!! Yang mandi Wan, Man, Lili dan of course lah aku sendiri. Cuaca petang ni sangat baik. Pelancong pun boleh tahan ramai. Banyak juga yang beraya kat Pangkor, ingatkan penuh dengan kaum bukan Melayu. Iyer lah, bila lagi nak bercuti. Alang-alang dah cuti raya, campur la sekali dengan makan angin. Turun laut kali ni lain skit daripada yang sebelum-sebelum ni sebab kali ni ada bawak pelampung untuk anak kitorang, Lili. Syok betul dapat dengar bunyi ombak, rasa angin bayu laut berhembus ke pipi, seroi pasir dipijak kaki. Dushh!!! Maka terjunlah kami ke dalam laut dan terapung-apunglah Lili dalam pelampungnya tu. Ibunya hanya memerhati dari jauh, tak mandi, tu je yang tak bestnya.

Permulaannya Lili macam cuak duduk dalam pelampung tu, tapi bila diagah-agah, ok lah dia. Sampai tertidur dalam pelampung tu, rasanya sebab pening dibuai-buai ombak dan juga campur penat mengharung perjalanan dari jam 11.00 pagi. Sepuas-puasnya kami mandi laut, pukul 6.30 petang baru kami naik. Sampai Kecut!! Dah mandi lama-lama ni, sejuk, lepas tu mula lah terasa lapar perut ni. Takpe. Naik bilik dulu, bilas badan dengan air paip, lepas tu tunggu Maghrib, baru bleh keluar makan.

Dalam pukul 8.00 malam kami keluar untuk makan. Banyak warung yang bukak untuk makan malam, walau pun musin raya. Cuma masalahnya, tiap-tiap warung yang ada tu penuh dengan manusia, ramai yang mukanya dah macam makan peria, kelat je. Dah lama menunggu santapan tak kunjung tiba la tu. Kami sampai 2 kali berpindah warung, dah duduk lepas tu bangun untuk cari warung lain. Akhirnya warung (restoran la kot) yang ke tiga baru la confirm kami duduk dan order makanan. Santapan kami, Bihun Goreng dan Chicken Chop. Aku tanya budak waiter tu, chicken chop ni kuah apa? black pepper ke mushroom? Terpinga-pinga dia nak menjawab. Tak apa la, aku order jugak. Bila sampai, rupa-rupanya yang dimaksudkan adalah ayam bahagian dada yang 'digoreng'. Kuahnya? Cili sos. Cis!! patut terkial-kial nak jawab. RM 12 tu harganya. Redha je la, perut dah lapar. Jumlah keseluruhan yang perlu dibayar untuk makan malam 8 orang, RM 89.00. Agak mahal, tapi memandangkan musim cuti raya, kira ok la harga tu. Maka baliklah kami semua ke bilik dengan perut yang kenyang lebih kurang jam 12.00 pagi. Sempat jugak isteri aku window shopping kat gerai-gerai baju, dah target la tu. So tamatlah hari pertama, dan tak sabar nak bangkit subuh esok utk mandian pagi di laut.

Sambungan catatan hari kedua, lepas ni...

No comments:

Post a Comment